tisdag 4 november 2008

Les Surfs


Någon gång under första halvåret 1965 var Les Surfs från Madagaskar veckans band i Bildjournalen, tillsammans med Hamlet and the Shakespears från Leksand förstås. Jag har gjort vissa efterforskningar sedan jag först stötte på namnet för ett par timmar sedan och uppenbarligen var Les Surfs ett ganska stort namn på 60-talet och red på den exotica-popvåg som gjorde att Millie Small kunde flytta ut ur sitt "fallfärdiga skjul" (som jag också läste om och såg bilder på idag).

Tillbaka till Les Surfs. De är sex syskon, de är surfare inom citationstecken, de kommer från Madagaskar och ingen av dem är längre än 150 cm. Det är tillräckligt för att göra mig mer än lovligt intresserad. Och jo, de var rätt charmiga och sjöng på franska. Jag hade kanske förväntat mig mer Madagaskar i musiken men söt fransk dvärgpop är väl inte det dummaste heller. Om inte annat så gjorde de en fin förfranskad version av Dusty Springfields "I only want to be with you". Jag föredrar den rentav framför originalet.

A present tu peux t'en aller:

1 kommentar:

Meme sa...

Hahaha, bisarra små människorna med fantastiska franskan.